De fleste kan nikke genkendende til, at et hotel, der i øvrigt så lækkert ud på billederne forinden, har skuffet gevaldigt. Sådan kan det sommetider gå, og vi må erkende, at udenlandske standarder som regel ikke lever op til vores høje danske forventninger.

Vi vil i den kommende artikel dele vores bedste råd i forhold til at sikre et godt hotel på din næste all inclusive ferie, uanset om det bliver på europæisk grund eller eksempelvis en rejse til Afrika.

Hvordan ser hotellets egen hjemmeside ud?

En af de første ting, som du selv kan gøre i forsøget på at sikre dig, at hotellet er acceptabelt, er ganske enkelt at give dets hjemmeside et lynhurtigt tjek. Vi lever i 2018, hvor det er centralt for de fleste virksomheder og organisationer at have en god hjemmeside, da det som oftest er her forbrugeren foretager sin første bedømmelse af virksomheden. Desuden får du kun én chance for at give et godt førstehåndsindtryk. Derfor er en god hjemmeside helt central.

Hvis hjemmesiden er sjusket, gammel og langt fra opdateret, kan det rent faktisk være et udtryk for, at hotellet er det samme. Dermed ikke sagt at et hotel med en ringe og gammel hjemmeside ikke kan være hyggeligt og rent, men som regel er hjemmesiden en afspejling af, hvordan tingene forholder sig i virkeligheden. Hvis du er helt i tvivl, kan du alternativt forsøge at kontakte hotellet. Hvis de er høflige, og svartiderne er gode, kan det være et udtryk for, at det ligeledes forholder sig sådan i virkeligheden.

Er hotellet anmeldt af brugerne – og hvad siger de?

De fleste virksomheder bliver anmeldt via forskellige platforme, der giver forbrugerne muligheden for at dele deres helt egen og unikke oplevelse af virksomheden, uanset hvilken branche virksomheden befinder sig i. Typisk er det Trustpilot, der benyttes, og flere undersøgelser har faktisk vist, at det for danskerne ikke er irrelevant, hvorvidt virksomheden har fået 5 eller 10 stjerner. Derfor er brugeranmeldelser utroligt effektive og iøvrigt lettilgængelige.

En ting, der kan være central i forhold til brugeranmeldelser, når der er tale om et hotel, er dog alderen på anmeldelsen. Hvis anmeldelsen er mere end 3-4 år gammel, så vurdererer vi, at du måske bør dobbelttjekke den med nyere anmeldelser, da der kan ske utrolig meget på en årrække som denne i hotel- og restaurationsbranchen.

En sidste ting, som du bør have in mente, er blot din sunde fornuft. Enkelte anmeldelser giver udtryk for en subjektiv præference, hvorfor der vil være enkelte anmeldelser, der er komplet ligegyldige for dig. Eksempelvis kan der være en dårlig anmeldelse grundet farven på gardinerne, men hvis du er ligeglad med farven på gardinerne, så ignorer det, og se i stedet på relevante anmeldelser.

Knib øjnene ekstra sammen – hvordan er billederne?

Oftest er fremtrædende billeder af hotellet på rejsebureauer og hotellets egen side taget på en perfekt dag. Med en perfekt dag menes blot, at de kan være taget, da hotellet har været nymalet og istandsat, og med en sol flot skinnede fra en klar himmel. Som regel er virkeligheden en anden, og der skal typisk tages forbehold for, at tingene er noget mere slidte, end de ser ud.

Som tommelfingerregel er der dog en række ting, der oftest kan afsløre, hvordan tingene er i virkeligheden. Først og fremmest er det væsentligt at notere sig, om hjemmesiden, uanset om det er gennem et rejsebureau eller hotellets egen hjemmeside, har mange billeder af facaden fremfor billeder af hotelværelserne. Det indikerer ofte, at der er noget galt.

Enkelte hoteller forsøger sig også med fotomodeller, som er udset til at tage alt fokus fra den virkelige stand på værelserne. Hvis en fotomodel er i fokus fremfor et værelse, indikerer det ligeledes, at der er noget galt.

En sidste ting, som du selv kan gøre, er endnu en lettilgængelig funktion, der er utrolig effektiv. Google Street View er fantastisk – som regel – til at tjekke, hvordan den egentlige stand af hotellet udefra er. Måske er hotellets facade meget anderledes i forhold til billederne på dets egen hjemmeside.

Held og lykke med jagten på det perfekte hotel til din næste all inclusive rejse!